2017. november 10., péntek

Nem klasszikus pásztor pite

Még csak nem is hasonlít rá :) Na jó, a rétegezés rendben, a kinézet rendben, no de az összetevők?
 Hogyan készítsünk pásztor pitét, ha nem eszünk húst? Egyszerűen lencséből és gombából.:)
Hozzávalók 4 fő részére: 1 fej hagyma, 3 gerezd fokhagyma, 2 szál sárgarépa, 3 apróbb paradicsom, 25 dkg gomba, kb 2 maroknyi vörös lencse, 1 dl fehér bor, só, bors, kakukkfű, egy kevés paradicsompüré, pici fahéj és 2 kockacukor, a paradicsom fanyarságát ellensúlyozni, olívaolaj. A tetejére 3 szem burgonya, egy nagyobb édesburgonya, 5 dkg vaj, kevés tej, só, bors, 10 dkg parmezán lereszelve.
Elkészítése: hámozzuk meg a burgonyákat, kockázzuk fel és főzzük 10 percig. Ezalatt hámozzuk meg az édesburgonyát is, majd a 10 perc leteltével adjuk hozzá a burgonyákhoz és még 10 percig főzzük. Szűrjük le, adjuk hozzá a vajat, törjük össze, öntsük fel annyi tejjel, hogy habosra ki tudjuk keverni. A végén fűszerezzük sóval, fehérborssal.
A raguhoz a hagymát, fokhagymákat vágjuk apróra, a sárgarépákat hámozzuk meg és reszeljük le a nagyobb lyukú reszelővel, a paradicsomokat kockázzuk fel. Nem árt bele 2-3 zellerszár is, de nekem most nem volt otthon. A gombákat is hámozzuk meg, kockázzuk fel apróbbra. Egy mélyebb serpenyőt készítsük elő, öntsünk olajat bele, majd a hagymát, fokhagymát, sárgarépát kezdjük el párolni. Amikor puhulnak mehet bele a paradicsom, a paradicsompüré és a hagyma is. Sózzuk, borsozzuk, tegyünk bele egy késhegynyi fahéjat és 1 mk kakukkfüvet is. Főzzük amíg a zöldségek teljesen össze nem esnek. Aztán mehet bele a fehérbor ( az eredeti raguhoz vörös dukál, de itt a gomba miatt simán lehet fehér is) és a lencse. Kevergessük, és amint látjuk, hogy kezd szárazra sülni öntsük fel egy kis pohárnyi vízzel. Ezt meg lehet ismételni még egyszer, amíg a lencse  meg nem fől.
Tegyük hozzá a cukrot is, de kóstoljuk meg, hogy szükséges-e. Van aki szereti ha  a paradicsom fanyarabb az ételben. Amikor a ragu is elkészült, vajazzunk ki egy kisebb sütőtálat. Öntsük a ragut a tálba, egyengessük el. A tetejére halmozzuk az édesburgonyás pürét, villával rajzoljunk bele hullámokat. ( ez nem is látszik a képen) Szórjuk meg a reszelt parmezánnal és 180 fokos előmelegített sütőben süssük 25-30 percig. Nem állítom, hogy Gordon Ramsay sírva fakadna ettől a kajától, de egészen jó lett :)

2017. november 9., csütörtök

Mediterrán töltött káposzta

Az étel kiötlője és megvalósítója az Eating Well volt, én csak leutánoztam.:)
 Tisztára Blody Mary-s kép nem? :) A cucc alapvetően jó, már annak, aki nem a magyaros cukros paradicsomszószt szereti, hanem inkább az olaszos paradicsomizűt. Kissé fura volt nekem, bár a második töltelék után kezdtem belendülni.:)
Hozzávalók 6 fő részére: legalább 3 friss káposztalevél fejenként, ha nagyobb étkű a csapat, akkor lehet ennél több, én 3 töltelékkel számoltam fejenként.
Kell még hozzá egy nagyobb bögre kuszkusz, 1 jó nagy marék Kalamata vagy másfajta olívabogyó, 1  csomag Appentina feta sajt, én tettem egy felvert tojást is biztonság kedvéért a töltelékbe, de megteszi a parmezán sajt is. Kellett volna még mentalevél is, de az nem volt otthon, így helyettesítettem petrezselyemzölddel. Fűszerek, só és bors. A paradicsom mártáshoz kell egy nagy konzerv darabolt paradicsom, 3 gerezd fokhagyma, olívaolaj, fahéj és egy kevés cukor vagy édesítő.
Elkészítése: a paradicsomszószt főztem meg előbb, mert utána ráérek foglalkozni a többivel, a szósz szépen türelmesen várakozott addig. Olívaolaj a lábosba, bele a zúzott fokhagymát, amikor picit megfonnyadt akkor mehet bele a paradicsom, majd a só, cukor és a fahéj is. Öntsük fel még egy kevés vízzel és rotyogtassuk legalább negyed órán keresztül.A káposztaleveleknek vágjuk ki a vastag erezetét, és 5 percig blansírozzuk forró vízben őket, hogy megpuhuljanak. A kuszkuszt azonos mennyiségű forró vízzel öntsük le, majd hagyjuk állni szintén bő 5 percig. Aprítsuk fel az olívabogyókat és a feta sajtot is, no meg a zöldet. Mint említettem én felvertem egy tojást, de szórhatunk bele pl parmezán sajtot is egy jó marokkal. Keverjük össze a töltelék anyagát, majd a káposztaleveleket töltsük meg vele. Jó szorosan göngyöljük fel, hogy ne essenek szét később sem. Helyezzük a töltelékeket a paradicsommártásba, és főzzük még 8-10 percig. Mivel ez már kényes művelet, hiszen kevergetni nem igen lehetett, én betettem a sütőbe 200 fokra és 15 percig bent is hagytam az edényt. Érdekes ízvilág, de nem a megszokott annyi biztos.

2017. október 31., kedd

Brokkoli casserole

A receptet az Eating Well videói között találtam, azonnal megtetszett, szokás szerint. :)
Hozzávalók 3 fő részére: 1 nagy fej brokkoli, 1 fej hagyma, 2 gerezd fokhagyma, 2 ek liszt zabkorpával keverve, 3 dl zöldségleves, 10 dkg light krémsajt, 12,5 dkg cheddar sajt, só, bors, tk kiőrlésű kenyérmorzsa, 5 dkg vaj, 2 ek olívaolaj.
Elkészítése: a brokkolit szedjük rózsáira és pároljuk meg. A hagymát, fokhagymát vágjuk apróra és olívaolaj és a fele vaj keverékén kezdjük el lepirítani. Amikor üveges, szórjuk meg a lisztes zabkorpa keverékével, majd öntsük fel a zöldséges alaplével. (lehet vízzel és zöldséges ízesítővel is készíteni) Amikor besűrűsödött tegyük bele a krémsajtot, keverjük jól el, majd a cheddar sajt felét is lereszelve, fűszerezzük sóval, borssal. Tegyük agy tűzálló tálba a brokkolit, kicsit vágjuk össze késsel, majd egyengessük el. Öntsük rá a sajtos keveréket, olvasszuk fel a vaj másik részét, keverjük el a tk zsemlemorzsával és szórjuk a sajtos keverék tetejére. Szórjuk rá a cheddar sajt második felét is majd toljuk be a 180 fokra előmelegített sütőbe és süssük 30 percig.

2017. október 18., szerda

rakott zöldbab újragondolva

Azt hittem, erről az ételről nem is lesz recept. :) Tényleg teljesen újragondoltam a rakott zöldbabot, rizs helyett bulgurt használtam, darált hús helyett szója granulátumot és az istennek nem akart egyben maradni :) A lánykám viszont megmentette a helyzetet, mert lefotózta úgy, hogy az teljesen vállalható :) A kép telefonnal készült ugyan, de legalább van kép! :)
Hozzávalók 6 főre: 850 gr zöldbab, 250 gr bulgur, 125 gr szójagranulátum, 1 fej hagyma, 2 gerezd fokhagyma, 5 ek olíva olaj, só, bors, fűszerpaprika, 450 gr 12 %-os tejföl.
Elkészítése: a bulgurt forrázzuk le, hagyjuk dagadni, a zöldbabot tisztítsuk meg, vágjuk fel és főzzük roppanósra. A szójagranulátumot Steiner Kristóf útmutatása szerint készítettem el. Azaz kétszer áztattam, kétszer csavartam ki. Azután már úgy bántam vele, mintha rendes darált hús lenne, azaz készítettem egy jó kis pörköltes cuccot belőle. A tűzálló tálat kiolajoztam, és rétegeztem benne a résztvevőket, mint más hasonló rakott étel esetében. 25 percig sütöttem 180 fokos sütőben, megvártam, amíg teljesen kihűl, akkor vágtam fel. Nos, itt ért a meglepetés, a bulgur miatt gurult szét az egész. :) Mindegy, gondoltam, kép nem lesz róla, leírás nem lesz róla, az íze teljesen rendben volt, így megettük. :) Aztán kaptam a megmentő képet és így lett minden. :)

Grillezzünk polentát

A polenta nagyon finom! Persze nekünk jó lesz az puliszkának is, de én mint Olaszország imádó, polentának nevezem és ennyi.:)
Polentát főzni egyszerű dolog, főleg ha van olyan fantasztikus keverékünk mint ami nekünk volt a hétvégén, vargányás kukoricadara.
Elkészítése: A kukoricadarát kétszeres mennyiségű forró vízhez adagoljuk (ínyencek tejjel is megfőzhetik, csak akkor még jobban kell vigyázni arra, le ne égjen), majd állandó keverés mellett lassú tűzön 10-15 percig főzzük. Amikor már jó sűrű hozzáadunk kb 5 dkg vajat és ezzel is jó alaposan kikeverjük. Egy kiolajozott edénybe öntjük és hagyjuk hideg helyen megdermedni. Ezt követően felszeleteljük és a grillserpenyőben mindkét oldalát ropogósra sütjük. Nagyon finom köret.

2017. október 17., kedd

Változatok egy témára

Az indiai ízvilágú curry az egyik nagy kedvencem. Nem utolsósorban azért, mert számtalan variációja létezik, csupán fantázia kérdése épp melyiket választjuk. Remekül lehet hasznosítani a megmaradt zöldségeket ezzel a módszerrel.
A mai változatban a fodros kel a főszereplő.
Hozzávalók 4 fő részére: 250 gr barna rizs (ez most vadrizses keverék volt) 1 db édesburgonya, 1 doboz Bonduelle csicseriborsó, 1 csomag fodros kel (teszkós), 1 ujjnyi gyömbér, 1 fej hagyma, 2-3 gerezd fokhagyma, 2 ek paradicsompüré, a zöld chili, 1 doboz kókusztej, olaj, fűszerek
Elkészítése: a barna rizst pirítsuk meg, engedjük fel kétszeres mennyiségű vízzel és lassú tűzön kb fél óra alatt főzzük puhára. Ez alatt az idő alatt pont elkészül a ragunk is.
A raguhoz vágjuk össze a hagymát, fokhagymát, chili paprikát, a gyömbért reszeljük le. Egy mélyebb edényben öntsünk pár ek olajat, hevítsük fel és kezdjük el sütni a felaprított zöldségeket. Amikor már jól megfonnyadtak, keverjünk hozzá 2 ek sűrített paradicsomot is, majd öntsük fel  2 bögre vízzel. Tegyük bele a felkockázott édesburgonyát és a fodros kelt is. Fűszerezzük ízlés és tetszés szerint. Én egy indiai fűszerkeveréket használok, de lehet bele tenni kurkumát, római köményt, garam massalát, és őrölt borsot is. Sózzuk meg az ételt, és főzzük így együtt kb 10 percig. Ez alatt megpuhulnak a zöldségek és bele lehet tenni a csicseriborsót és a kókusztejet is. Még pár perc rotyogtatás és már tálalhatjuk is ezt a megunhatatlan finomságot.

2017. október 13., péntek

Buddha tál

Egy idő óta rendszeresen szembejön velem a neten, különböző oldalakon a Buddha bowl elnevezésű étel. Utána is olvastam, hogy mi ez az új őrület. :) Kiderült, hogy egy kiegyensúlyozott ételsorról van szó, amit egy kerek tálban raknak össze és ennek mindkettőnek köze van Buddhához. A kiegyensúlyozottságnak is, meg a kereknek is.:)
Nosza akkor a mai ebéd legyen Buddha bowl.
 Hozzávalók ( 2 tálat csináltam) : 1 csomag üveg tészta, 1 csomag füstölt tofu, 2 db fehér és 1 db lila édesburgonya, fél fej brokkoli, 1 nagy fej hagyma, 1 kisebb doboz csicseriborsó konzerv, 1 érett avokádó, olívaolaj, szezámolaj, fűszerek, fokhagyma.
Elkészítése: a hagymát, édesburgonyát, brokkolit daraboljuk fel terítsük ki egy sütőpapírral bélelt sütőlemezre, fűszerezzük ízlés szerint és locsoljuk meg egy kevés olívaolajjal. Süssük 200 fokos sütőben 20 percig. A füstölt tofut vágjuk kockákra, forrósítsunk fel egy serpenyőben szezámolajat és egy kevés szója szósz, gyömbért, fokhagymát és pirítsuk meg benne a tofu kockákat. Szedjük ki ha megpirult minden oldala, majd szórjuk az edénybe a lecsepegtetett csicseriborsót és azt is jól pirítsuk át. Fűszerezzük még egy kevés római köménnyel. Az üvegtésztát forrázzuk le sós vízzel és hagyjuk 10 percig állni, majd szűrjük le. Az avokádót szeleteljük fel, locsoljuk meg lime lével.
Egy kerek tálban rakjuk össze a hozzávalókat.